Blog: Candidate Experience

 4 min Nikita Retel Helmrich

De eerste indruk telt! Alles wat je moet weten over Candidate Experience.

De vraag vanuit werkgevers naar nieuwe en goede medewerkers blijft enorm hoog. Bijna elk bedrijf loopt er in deze markt tegenaan, dus vaak is de vraag: “hoe zorg je ervoor dat de juiste kandidaten voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een ander?”. Je kunt dan met verschillende factoren rekening houden. Wat een groot effect heeft op de keuze van een kandidaat, is het beeld wat diegene heeft over de sollicitatieprocedure bij jouw bedrijf. Zo kan het wel eens voorkomen dat een kandidaat, wanneer hij/zij meerdere sollicitatieprocedures heeft lopen, kiest voor het bedrijf waar diegene het meest tevreden was over de sollicitatieprocedure. Het is dus belangrijk om als organisatie aandacht te besteden aan een goede candidate experience. In deze blog vertel ik je wat candidate experience precies inhoudt, waarom het van belang is én wat voor acties je kunt ondernemen om dit te verbeteren.

Wat is Candidate Experience?

De candidate experience verwijst naar de totaalbeleving van een kandidaat tijdens het gehele sollicitatieproces. Dit omvat de eerste interactie met de organisatie tot aan het eindresultaat; ongeacht of iemand wel of niet wordt aangenomen. Onder de eerste interactie met de organisatie valt de uitstraling van de “werken bij” website en het gemak van het solliciteren. Daarna volgt de rest van de procedure zoals de opvolging, sollicitatiegesprekken, assessments en de aanbodfase. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is de communicatie gedurende het hele proces. Kandidaten worden graag op de hoogte gehouden, ook wanneer er nog geen concrete terugkoppeling gegeven kan worden. Een simpel berichtje of belletje waarin wordt aangegeven dat het nog wat langer kan duren, wordt gewaardeerd en draagt bij aan een positiever beeld van het sollicitatieproces.

Waarom is een positieve Candidate Experience belangrijk?

Een positieve candidate experience draagt bij aan het imago van het bedrijf (ook wel employer brand). Wanneer kandidaten een positieve ervaring hebben gehad tijdens het sollicitatieproces, is de kans groot dat zij bij anderen jouw bedrijf zullen aanbevelen. Zelfs wanneer ze niet worden aangenomen, maar het contact wel als positief hebben ervaren. Tegelijkertijd werkt het andersom ook zo; door het internet kunnen slechte recensies in één opslag worden gevonden wanneer je een bedrijfsnaam invoert op Google. Wanneer er meerdere recensies zijn waarin een slechte ervaring van het sollicitatieproces wordt beschreven dan zullen kandidaten minder snel solliciteren bij dit bedrijf. Zo blijkt uit een onderzoek van CareerArc (2017) dat 55% van degenen die een negatieve bedrijfsreview hebben gelezen, besloten hebben om niet meer bij dit bedrijf te solliciteren.

Wat kun je eraan doen?

Het verbeteren van de candidate experience begint bij het verzamelen van feedback. Dit kun je vragen aan je huidige werknemers die recent dezelfde procedure hebben doorlopen, maar je kunt ook een standaard enquête sturen naar kandidaten die recent hebben gesolliciteerd.  Verder zijn de volgende tips essentieel om de candidate experience te verbeteren:

  1. Breng het sollicitatieproces wat de kandidaat doorloopt in kaart.
    Wanneer alle stappen in kaart zijn gebracht kun je bepalen of er onderdelen missen of dat hier nog verbeteringen mogelijk in zijn.
  2. Maak het makkelijker voor een kandidaat om te solliciteren.
    Voorheen vroegen werkgevers vaak om een motivatiebrief, nu zie je dit echter minder vaak terug. Wanneer kandidaten minder stappen hoeven te doorlopen dan ligt de drempel om te solliciteren lager.
  3. Communiceer duidelijk hoe het sollicitatieproces er uit zal zien.
    Dit kan door een tijdlijn op de “werken bij” website te plaatsen waarin alle stappen worden weergegeven.
  4. Geef kandidaten snel een terugkoppeling.
    In deze arbeidsmarkt zien we dat 82% van de sollicitanten verwacht dat een sollicitatieproces niet langer dan 2 weken duurt. Voor de allerbeste kandidaten in zeer schaarse functies geldt zelfs dat dit maximaal 10 dagen duurt. Bij een langzaam sollicitatieproces kan het betekenen dat goede kandidaten inmiddels al een aanbod hebben gehad bij een andere werkgever.
  5. Besteed tijd aan het geven van eerlijke feedback aan kandidaten.
    Kandidaten stoppen tijd en moeite in het solliciteren. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van hun CV en het schrijven van een motivatiebrief. Wanneer ze worden uitgenodigd voor een kennismaking, dan nemen zij de tijd om naar locatie te komen voor het gesprek. Dan wordt het vanuit kandidaten gewaardeerd wanneer er bij een afwijzing een duidelijke reden wordt gegeven. Zo krijgt de kandidaat waardevolle feedback die hij/zij kan gebruiken bij volgende gesprekken én de kandidaat heeft een positieve ervaring bij jou.

Conclusie

Kortom, een positieve candidate experience zorgt ervoor dat je employer brand versterkt wordt en dat je, zelfs in deze markt, top talent zal aantrekken. Ben je benieuwd hoe de HR club jouw organisatie kan ondersteunen in het creëren van een positieve Candidate Experience? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact met ons op

Wil je aan de slag gaan met het versterken van employee experience? Onze consultants denken graag met je mee! Vul het contactformulier in en we nemen snel contact met je op.

Terug naar overzicht

Geplaatst op 9 april 2025