De vraag vanuit werkgevers naar nieuwe en goede medewerkers blijft enorm hoog. Bijna elk bedrijf loopt er in deze markt tegenaan, dus vaak is de vraag: “hoe zorg je ervoor dat de juiste kandidaten voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een ander?”. Je kunt dan met verschillende factoren rekening houden. Wat een groot effect heeft op de keuze van een kandidaat, is het beeld wat diegene heeft over de sollicitatieprocedure bij jouw bedrijf. Zo kan het wel eens voorkomen dat een kandidaat, wanneer hij/zij meerdere sollicitatieprocedures heeft lopen, kiest voor het bedrijf waar diegene het meest tevreden was over de sollicitatieprocedure. Het is dus belangrijk om als organisatie aandacht te besteden aan een goede candidate experience. In deze blog vertel ik je wat candidate experience precies inhoudt, waarom het van belang is én wat voor acties je kunt ondernemen om dit te verbeteren.
De candidate experience verwijst naar de totaalbeleving van een kandidaat tijdens het gehele sollicitatieproces. Dit omvat de eerste interactie met de organisatie tot aan het eindresultaat; ongeacht of iemand wel of niet wordt aangenomen. Onder de eerste interactie met de organisatie valt de uitstraling van de “werken bij” website en het gemak van het solliciteren. Daarna volgt de rest van de procedure zoals de opvolging, sollicitatiegesprekken, assessments en de aanbodfase. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is de communicatie gedurende het hele proces. Kandidaten worden graag op de hoogte gehouden, ook wanneer er nog geen concrete terugkoppeling gegeven kan worden. Een simpel berichtje of belletje waarin wordt aangegeven dat het nog wat langer kan duren, wordt gewaardeerd en draagt bij aan een positiever beeld van het sollicitatieproces.
Een positieve candidate experience draagt bij aan het imago van het bedrijf (ook wel employer brand). Wanneer kandidaten een positieve ervaring hebben gehad tijdens het sollicitatieproces, is de kans groot dat zij bij anderen jouw bedrijf zullen aanbevelen. Zelfs wanneer ze niet worden aangenomen, maar het contact wel als positief hebben ervaren. Tegelijkertijd werkt het andersom ook zo; door het internet kunnen slechte recensies in één opslag worden gevonden wanneer je een bedrijfsnaam invoert op Google. Wanneer er meerdere recensies zijn waarin een slechte ervaring van het sollicitatieproces wordt beschreven dan zullen kandidaten minder snel solliciteren bij dit bedrijf. Zo blijkt uit een onderzoek van CareerArc (2017) dat 55% van degenen die een negatieve bedrijfsreview hebben gelezen, besloten hebben om niet meer bij dit bedrijf te solliciteren.
Het verbeteren van de candidate experience begint bij het verzamelen van feedback. Dit kun je vragen aan je huidige werknemers die recent dezelfde procedure hebben doorlopen, maar je kunt ook een standaard enquête sturen naar kandidaten die recent hebben gesolliciteerd. Verder zijn de volgende tips essentieel om de candidate experience te verbeteren:
Kortom, een positieve candidate experience zorgt ervoor dat je employer brand versterkt wordt en dat je, zelfs in deze markt, top talent zal aantrekken. Ben je benieuwd hoe de HR club jouw organisatie kan ondersteunen in het creëren van een positieve Candidate Experience? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Wil je aan de slag gaan met het versterken van employee experience? Onze consultants denken graag met je mee! Vul het contactformulier in en we nemen snel contact met je op.