Re-integratie is een belangrijk proces voor zowel werkgevers als werknemers die te maken hebben met ziekte of langdurige afwezigheid. Het doel van re-integratie is om werknemers op een verantwoorde manier, terug te laten keren naar hun werkplek, eventueel met aangepaste uren of taken, zodat ze hun werkzaamheden kunnen hervatten. Hieronder zal verder toegelicht worden wat re-integratie inhoudt, waarom re-integratie belangrijk is en welke rechten en plichten werknemers hebben tijdens dit proces. Daarnaast komen een aantal basisstappen naar voren en wat tips om dit proces succesvol te laten lopen.
Re-integratie is het proces waarbij er alles aangedaan wordt om een werknemer die langdurig ziek is geweest, weer zo snel mogelijk verantwoord (geheel of deels) aan het werk te krijgen. Dit kan zowel in de eigen functie als in een aangepaste rol zijn. Dit hangt af van de gezondheid en mogelijkheden van de werknemer. Dit proces is vaak een gezamenlijke inspanning van de werknemer, werkgever en de arbodienst of bedrijfsarts.
Re-integratie speelt een cruciale rol in het welzijn van de werknemer door hen te ondersteunen bij hun terugkeer op de arbeidsmarkt. Daarnaast biedt een goed re-integratiebeleid voor werkgevers verschillende voordelen.
Re-integratie kan twee verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de situatie. Deze vormen zijn het eerste spoor en het tweede spoor.
Tijdens het re-integratieproces hebben zowel werkgevers als werknemers rechten en plichten:
Werkgevers moeten zich inspannen om de werknemer te hepen bij de terugkeer. Je bent als werkgever eindverantwoordelijk voor de re-integratie van een werknemer. Zoals het aanbieden van passende werkzaamheden en begeleiding. Daarnaast zijn werkgevers ook verplicht om het gehele traject goed te documenteren. Het is hierbij verplicht om te worden ondersteunt door een gecertificeerd verzuimbedrijf, zoals bijvoorbeeld de arbodienst.
Werknemers hebben recht op begeleiding en ondersteuning, maar zijn zelf ook verplicht om mee te werken aan hun eigen re-integratie. Bijvoorbeeld het actief deelnemen aan het proces en naar afspraken gaan met de bedrijfsarts.
De eerste stap binnen het re-integratieproces is het ziekmelden bij de werkgever. Je zorgt ervoor dat je jezelf ziek meldt bij de juiste persoon. Meestal is dat je leidinggevende.
Na uiterlijk een week geeft de werkgever de ziekmelding door aan de arbodienst. De bedrijfsarts neemt dan contact op en hieruit volgt een gesprek tussen werknemer, werkgever en de arbodienst om samen de mogelijkheden en beperkingen te bespreken.
De arbodienst stelt uiterlijk in week 6 een probleemanalyse op. In deze probleemanalyse staat een overzicht van de problemen en mogelijke oplossingen. Dit is het startpunt voor het re-integratieproces.
In week 8 maak je samen een plan waarin de stappen van het proces worden vastgelegd. Neem in het plan van aanpak ook bepaalde afspraken mee zoals het aantal uren dat de werknemer kan werken, wat voor werk de werknemer kan doen en welke aanpassingen eventueel nodig zijn.
Na het eerste jaar ziekteverzuim vindt er een evaluatie plaats met een arbeidsdeskundige om de voortgang van de re-integratie te beoordelen. Als uit dit gesprek het oordeel komt dat re-integratie bij de huidige werkgever niet haalbaar is, wordt er over gegaan op spoor 2. Hierbij wordt er gezocht naar een passende functie bij een andere werkgever. De werknemer blijft in deze periode wel de verantwoordelijkheid van de huidige werkgever.
Communicatie: Een open en eerlijke communicatie is de basis van een succesvolle re-integratie. Zorg ervoor dat zowel de werknemer, werkgever en eventuele begeleiders regelmatig met elkaar in gesprek gaan. Dit helpt om verwachtingen af te stemmen en eventuele zorgen of obstakels bespreekbaar te maken. Dit kan door regelmatige gesprekken in te plannen waarin iedereen input kan geven. Een goede communicatie zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord voelt en de samenwerking soepel kan verlopen.
Flexibiliteit: Flexibiliteit is erg belangrijk binnen het re-integratieproces. Dit omdat het nodig kan zijn om het plan van aanpak aan te passen wanneer dit nodig is, zodat de werknemer niet overbelast raakt of om herhaling van ziekte te voorkomen. Deze flexibiliteit kan zich richten op de werkuren door deze geleidelijk aan te passen, maar kan ook gaan over de taken van de werknemer. Het bieden van flexibiliteit zorgt ervoor dat de weknemer zich ondersteund voelt en ruimte krijgt om zich aan te passen aan deze nieuwe situatie.
Ondersteuning: Biedt extra ondersteuning zoals coaching of training om de werknemer te helpen bij de terugkeer. Denk hierbij aan het versterken van zelfvertrouwen, ontwikkelen van nieuwe vaardigheden of omgaan met veranderingen. Zo kan de werknemer beter met nieuwe uitdagingen omgaan en wordt een goede terugkeer bevorderd.
Heb je ondersteuning nodig met re-integratie en ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.