Re-integratie: alles wat je moet weten

Re-integratie

Re-integratie is een belangrijk proces voor zowel werkgevers als werknemers die te maken hebben met ziekte of langdurige afwezigheid. Het doel van re-integratie is om werknemers op een verantwoorde manier, terug te laten keren naar hun werkplek, eventueel met aangepaste uren of taken, zodat ze hun werkzaamheden kunnen hervatten. Hieronder zal verder toegelicht worden wat re-integratie inhoudt, waarom re-integratie belangrijk is en welke rechten en plichten werknemers hebben tijdens dit proces. Daarnaast komen een aantal basisstappen naar voren en wat tips om dit proces succesvol te laten lopen.


Wat is re-integratie?

Re-integratie is het proces waarbij er alles aangedaan wordt om een werknemer die langdurig ziek is geweest, weer zo snel mogelijk verantwoord (geheel of deels) aan het werk te krijgen. Dit kan zowel in de eigen functie als in een aangepaste rol zijn. Dit hangt af van de gezondheid en mogelijkheden van de werknemer. Dit proces is vaak een gezamenlijke inspanning van de werknemer, werkgever en de arbodienst of bedrijfsarts.

 

Waarom is re-integratie belangrijk?

Re-integratie speelt een cruciale rol in het welzijn van de werknemer door hen te ondersteunen bij hun terugkeer op de arbeidsmarkt. Daarnaast biedt een goed re-integratiebeleid voor werkgevers verschillende voordelen.

  • Kostenbesparing: Wanneer een werknemer langdurig ziek is blijven de loonkosten voor de werkgever doorlopen. Door een goed re-integratiebeleid kunnen werkgevers de duur van het ziekteverzuim verkorten. Bovendien hoeft er dan minder vaak vervangend personeel ingezet te worden. Dit zorgt voor veel kostenbesparingen.
  • Behoud van kennis en ervaring: Werknemers die langdurig ziek zijn, hebben vaak waardevolle kennis, vaardigheden en ervaring in huis die specifiek zijn voor hun rol en de organisatie. Door hen op een effectieve manier te re-integreren, behoudt de organisatie deze expertise.
  • Positieve invloed op de werkcultuur: Wanneer werkgevers laten zien dat ze bereid zijn om te investeren in de terugkeer van zieke medewerkers, versterken zij de band met hun medewerkers en bevorderen zij een positieve werkcultuur. Werknemers voelen zich hierdoor gesteund en gewaardeerd, wat zorgt voor een hogere medewerkerstevredenheid en vergrootte loyaliteit.

 

Voorbeelden van re-integratieprocessen?

Re-integratie kan twee verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de situatie. Deze vormen zijn het eerste spoor en het tweede spoor.

  • Eerste spoor re-integratie: Dit traject richt zich op de terugkeer van de werknemer binnen het eigen bedrijf. Het doel is om de werknemer (eventueel in aangepaste vorm) weer aan de slag te krijgen bij de huidige werkgever. Binnen het eerste spoor zijn er verschillende opties van re-integratie mogelijk:
    • Geleidelijke terugkeer: De werknemer begint eerst parttime met zijn of haar functie. Dit kan daarna langzaam opgebouwd worden naar fulltime, of het aantal uren dat eerst gewerkt werd.
    • Terugkeer binnen een aangepaste werkplek: De werkgever kan de werkplek aanpassen of bepaalde taken verlichten zodat de werknemer weer taken kan uitvoeren. Bijvoorbeeld: als een voormalige bezorger een been gebroken heeft dan kan deze werknemer niet verder met bezorgen. Dan moet er naar een andere functie gekeken worden waar de medewerker zijn been niet voor hoeft te gebruiken, maar alsnog binnen het bedrijf kan werken.
  • Tweede spoor re-integratie: Als blijkt dat terugkeer bij de huidige werkgever (eerste spoor) niet haalbaar is, wordt het tweede spoor gestart. Dit traject richt zich op het vinden van passend werk bij een andere werkgever. Het doel is om de werknemer te helpen bij het vinden van een functie die past bij de vaardigheden, ervaring en gezondheidstoestand van de werknemer. Dit traject wordt vaak ondersteund door gepersonaliseerde re-integratiebureaus, die gepersonaliseerde begeleiding en advies bieden.

 

Welke rechten en plichten hebben werkgevers en werknemers?

Tijdens het re-integratieproces hebben zowel werkgevers als werknemers rechten en plichten:

Werkgevers moeten zich inspannen om de werknemer te hepen bij de terugkeer. Je bent als werkgever eindverantwoordelijk voor de re-integratie van een werknemer. Zoals het aanbieden van passende werkzaamheden en begeleiding. Daarnaast zijn werkgevers ook verplicht om het gehele traject goed te documenteren. Het is hierbij verplicht om te worden ondersteunt door een gecertificeerd verzuimbedrijf, zoals bijvoorbeeld de arbodienst.

Werknemers hebben recht op begeleiding en ondersteuning, maar zijn zelf ook verplicht om mee te werken aan hun eigen re-integratie. Bijvoorbeeld het actief deelnemen aan het proces en naar afspraken gaan met de bedrijfsarts.

 

Basisstappen voor een succesvol re-integratieproces

De eerste stap binnen het re-integratieproces is het ziekmelden bij de werkgever. Je zorgt ervoor dat je jezelf ziek meldt bij de juiste persoon. Meestal is dat je leidinggevende.

Tips voor een succesvolle re-integratie

Communicatie: Een open en eerlijke communicatie is de basis van een succesvolle re-integratie. Zorg ervoor dat zowel de werknemer, werkgever en eventuele begeleiders regelmatig met elkaar in gesprek gaan. Dit helpt om verwachtingen af te stemmen en eventuele zorgen of obstakels bespreekbaar te maken. Dit kan door regelmatige gesprekken in te plannen waarin iedereen input kan geven. Een goede communicatie zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord voelt en de samenwerking soepel kan verlopen.

Flexibiliteit: Flexibiliteit is erg belangrijk binnen het re-integratieproces. Dit omdat het nodig kan zijn om het plan van aanpak aan te passen wanneer dit nodig is, zodat de werknemer niet overbelast raakt of om herhaling van ziekte te voorkomen. Deze flexibiliteit kan zich richten op de werkuren door deze geleidelijk aan te passen, maar kan ook gaan over de taken van de werknemer. Het bieden van flexibiliteit zorgt ervoor dat de weknemer zich ondersteund voelt en ruimte krijgt om zich aan te passen aan deze nieuwe situatie.

Ondersteuning: Biedt extra ondersteuning zoals coaching of training om de werknemer te helpen bij de terugkeer. Denk hierbij aan het versterken van zelfvertrouwen, ontwikkelen van nieuwe vaardigheden of omgaan met veranderingen. Zo kan de werknemer beter met nieuwe uitdagingen omgaan en wordt een goede terugkeer bevorderd.

 

Ondersteuning nodig?

Heb je ondersteuning nodig met re-integratie en ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.