Opstellen van het personeelshandboek

Wat is een personeelshandboek

Een personeelshandboek is een document dat de beleidsregels, procedures, richtlijnen en verwachtingen van een organisatie ten aanzien van haar werknemers vastlegt. Het personeelshandboek dient als een gids voor zowel werknemers als werkgevens over verschillende aspecten van het werken binnen een organisatie.  Wij van de HR club helpen jou zowel bij het opstellen van het personeelshandboek, als het analyseren van het huidige personeelshandboek. Ben je benieuwd naar welke mogelijkheden er zijn en wil je meer informatie? Neem dan vooral contact met ons op!

Wat doet de HR club?

De HR club ondersteunt andere bedrijven op het gehele gebied van HR. Onze medewerker komen bij jou op kantoor zodat ze het bedrijf en de mensen die er werken écht leren kennen. Hierdoor voelen onze consultants als collega’s binnen jouw bedrijf. Daarnaast is onze werkwijze erg flexibel. Je kiest zelf welke van onze diensten je gebruik wil maken en hoeveel uur je hier een HR professional in wil schakelen. Jij bepaalt, wij ontzorgen!

Binnen de HR club geloven wij dat gezondheid, verbinding & trots essentiële onderdelen zijn voor een gelukkig leven. De HR club doet er alles aan om samen geluk te creëren op het gebied van HR binnen jouw organisatie. Onze slogan is niet voor niets ”creating happiness together”.

 

Welke voordelen heeft een personeelshandboek?

Het opstellen van een personeelshandboek heeft verschillende voordelen:

  • Duidelijkheid en consistentie: Het personeelshandboek legt de beleidsregels, procedures en verwachtingen van jouw organisatie vast, waardoor duidelijkheid en consistentie onstaan in de manier waarop jouw organisatie haar werkenemers behandelt.
  • Rechtszekerheid: Het personeelshandboek kan als referentiedocument dienen bij geschillen of juridische kwesties, en kan jou als organisatie beschermen tegen mogelijke aansprakelijkheid door het aantonen van naleving wet- en regelgeving.
  • Communicatie en informatie: Een personeelshandboek biedt een centrale bron van informatie voor werknemers over zaken als arbeidsvoorwaarden, gedragscodes, verlofarbeid, enzovoort. Dit helpt werknemers dus om beter geïnformeerd te zijn over de regels en procedures binnen jouw organisatie.
  • Integratie van nieuwe werknemers: Het personeelshandboek kan worden gebruikt als onderdeel van het inwerkproces van nieuwe werknemers om hen te informeren over de cultuur, waarden en verwachtingen binnen jouw organisatie.

Personeelshandboek opstellen

Het opstellen van een personeelshandboek vereist zorgvuldige planning en aandacht voor detail. Onze consultants helpen je bij het zorgvuldig opstellen van het personeelshandboek naar jouw behoefte. Daarbij zullen onze consultants samen met jou kijken waar we de nadruk op gaan leggen zoals, bedrijfscultuur, arbeidsvoorwaarden, gedragscodes, of allemaal. Ook helpen onze consultants met het opstellen van de relevante wet- en regelgeving voor uw organisatie. Indien van toepassing zullen onze consultants het bestaande HR-beleid en eventuele bestaande documenten zoals een oud personeelshandboek analyseren om te bepalen wat er moet worden opgenomen, gewijzigd of bijgewerkt in het nieuwe handboek.

Onze HR consultants

Ben jij benieuwd wie onze HR consultants zijn? Op onze over ons pagina lees je meer over onze medewerkers. Al onze medewerkers zijn allround inzetbaar, maar hebben natuurlijk ook ieder specialiteiten. Op basis van het eerste vrijblijvende kennismakingsgesprek kijken wij welke medewerker goed bij jou zou kunnen passen.