Als werkgever herken je het wellicht: medewerkers met jarenlange werkervaring, werkt het liefste nog op post-its en heeft niets van zijn kennis vastgelegd in handleidingen of werkwijzen. Veel organisaties kampen met het probleem dat deze kennis bij (natuurlijk) verloop de organisatie verlaat.
Kennismanagement is duurzaam: het zorgt ervoor dat jouw medewerkers blijvend toegang hebben tot relevante theorie, praktijkcasussen en andere relevante informatie. De kennis die binnen boord blijft kan een Unique Selling Point (USP) zijn voor de organisatie. Dit houdt in dat je onderscheidend kan zijn ten opzichte van je concurrenten.
De heer Weggeman heeft in 1997 een overzichtelijke kennismanagementcyclus opgesteld, met de volgende stappen:
Hierna wordt er weer een nieuwe cyclus gestart waarbij benodigde kennis bepaald wordt op basis van de koppeling aan de organisatie.
Het vastleggen van de kennis is even waardevol als het doorlopen van de cyclus zoals hierboven beschreven. Wanneer dit niet goed gebeurt, gaat waardevolle en belangrijke kennis verloren met het uitstromen van de medewerker. De vastlegging van kennis kan op diverse manieren: digitaal door webinars, trainingen, artikelen en presentaties op te slaan op een centraal punt, maar ook door de kennis actief te blijven delen.
Een andere optie is dat aan het offboardingproces wordt toegevoegd dat waardevolle notities en documenten moeten worden opgeslagen door de uitdienst tredende collega. Het risico hiervan is de subjectiviteit, aangezien iemand dan volledig zelf bepaald welke kennis waardevol is voor de organisatie.
Er zijn enkele risico’s bij het implementeren en uitvoeren van de kennismanagementcyclus:
Onze HR consultants geven jouw organisatie uiteraard graag passende adviezen en werken graag mee aan de implementatie. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.